Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Helppo porkkanakakku mikrossa

perjantai 5. huhtikuuta 2013

Helppo porkkanakakku mikrossa

TGIF = thank god it's Friday or thank god I'm fit? Well, both.


Ette pääse terveellisistä herkuista tänäänkään eroon, mikäli eilen koititte Ben&Jerry's jätskiä. Mä olen petipotilaana tänään, ihan järkyttävä lenssu iski eilen illalla ja tänään vaan pahenee. Ja mikäli ylimäärästä aikaa on (eikä sitä voi käyttää urheilemiseen), on pakko aina häärätä keittiössä jotain pientä. Nälkäkin ehti jo yllättämään tossa iltapäivällä ja milläs sitä muulla sammuttamaan kun jollain makealla. 

Mulla on muuten kummallinen intuitio leipomisessa. Oon pienestä asti tehnyt omia kakkuja niin, että laitan fiiliksen mukaan kaikkea sekaisin ja paistan uunissa. Äiti ystävällisesti aina ehdotti että "tehtäisiinkö tällä kertaa ohjeen kanssa?" mutta mä en suostunut. Sehän oli ihan tylsää luovuuden tappoa lukea ohjetta ja tehdä mekaanisesti mitä se käskee. 

Tänään taannuin taas pikku-Kaisaksi ja päätin tehdä "fiiliksen mukaan" -porkkanakakun mikrossa. Joko lenssu on vienyt mun makuaistin tai sitten mulla oikeasti on leivontaintuitio, oli nimittäin tosi hyvää! Siispä päätin tulla jakamaan reseptin teillekin, tässä kun tätä luppoaikaa on...





Terveellinen porkkanakakku yhdelle

1 muna
2 rkl muussattua banaania
superpieni porkkana raastettuna (3 rkl raastetta)
2 rkl mantelijauhoa
2 rkl makeutusta (jos käytät puhdasta steviaa, määrä on tietysti pienempi)
1 rkl maitorahkaa
1/2 tl kanelia
pieni hippunen leivinjauhetta

täyte:
3 rkl maitorahkaa
1 rkl luonnonjugurttia
2 rkl makeutusta
1/2 tl vaniljajauhetta

Sekoita kaikki aineet keskenään kulhossa ja tarkista maku. Lisää tarvittaessa makeutusta tai kanelia. Kaada taikina korkeaan mukiin (kakku kuohuu yli, jos käytät matalaa mukia) ja kypsennä mikrossa 2,5 minuuttia. Ennen kun kumoat kakun tarkista varovasti esim haarukalla raottamalla että kakun pohja on kypsä. Mikäli se on vielä löysä, mikrota lisää. Käy veitsellä läpi mukin reunat että kakku varmasti irtoaa ja kumoa se lautaselle. Leikkaa porkkanakakku kuin täytekakku konsanaan vaakasuunnassa kahdesta kohtaa halki. Jätä "palikat" jäähtymään ja tee täyte sekoittamalla kaikki ainekset keskenään. Muista tarkistaa taas maku ja lisää tarvittaessa makeutusta! Lisää täytettä välikköihin ja kakun päälle. Koristele niin halutessasi mantelirouheella tai pähkinöillä. Nauti! ;)


290 kaloria tulee suunnilleen energiamääräksi (en laskenut pähkinöitä mukaan). Ja koska olen varma että ainakin joku tulee kysymään, voiko mantelijauhon korvata jollain muulla jauholla, ajattelin kirjoittaa vastauksen jo tähän postaukseen. Kyllä voi, mutta omalla vastuulla. Parhaaksi näkisin ehkä (täysjyvä)vehnäjauhon. En ole kokeillut siis vehnäjauholla kun tämän reseptinkin äsken vasta keksin, mutta kokemuksen äänellä sanon että luulisin sen toimivan. Tosin, mantelijauho on vähän terveellisempää ja omasta mielestäni antaa paremman rakenteen. 



Ihanaa viikonloppua ihanat!


ps. Eräs lukija kysyi multa, voisinko kehitellä terveellisen vaihtoehdon TUPLA-patukasta, ja idea oli musta niin hullu ja tyhmä että kiinnostuin heti! Jos teillä tulee vastaavia ideoita niin saa ehdottaa, haaste on aina tervetullutta ;) Tosin, mulla ei ole mitään hajua miltä tupla-patukka maistuu, joten kai se on uhrauduttava sellainen ostamaan ja maistaa sitä mikäli haluaa makuja kopsata.



rakkaudella hedarista kärsivä kaisa

Tunnisteet: ,

20 kommenttia:

5. huhtikuuta 2013 klo 17.53 , Anonymous Liwy kirjoitti...

Löysin blogisi vahingossa ja aloin selailemaan...mun silmät aukes nyt sille mitä mä oon tehny väärin syömisen kanssa ja kuinka hienoi erilaisii ruokii onkaan olemassa, jotka samalla on ravitsevia ja terveellisiä. Ennen olen aina mennyt perus papuja ja kanaa reseptillä, joka on alkanut jo tökkiä, mutta täältä blogista löysin aivan uudenlaisen inspiraation! Luulin sua myös paljon vanhemmaks, kun vaikutit niin fiksulta ja "kypsältä", mut ollaankin samaa ikäluokkaa:) Jatka samaan malliin!

 
5. huhtikuuta 2013 klo 18.02 , Blogger Noora kirjoitti...

Meinasinkin jo instagrammissa heittää tän villin idean, mutta siis :D Toffee/kinuskin korvike ois aika kiva ;) Tosin aika haastava ja ehkä mahdoton, mutta niin :D

 
5. huhtikuuta 2013 klo 18.03 , Blogger Noora kirjoitti...

OO ja ainiin! Pätkiskin ois aika cool idea :P

 
5. huhtikuuta 2013 klo 19.01 , Blogger Kaisa Salonen kirjoitti...

Mä haluaisin että perustat kahvilan. Voin tulla töihin ruokapalkalla. :)

 
5. huhtikuuta 2013 klo 19.11 , Blogger Kaisa Salonen kirjoitti...

Yksi pyyntö olisi... :) Voisitko laskea noihin kalorit, proteiinit, hiilarit, ja rasvat valmiiksi?

 
5. huhtikuuta 2013 klo 19.14 , Blogger Enni kirjoitti...

Mua siis suoraan sanottuna inhottaa, kun sun luovuus ja ihana elämän asenne oikein kukoistaa! Aina jonkun sun uuden reseptin nähdessäni mä oon ihan ymmälläni siitä, miten joku keksii jotain tollaista. Myös se inhottaa, että en itse ole ymmärtänyt, mitä kaikkea ruoasta voikaan tehdä! :D

Haha..joo mutta siis mäkin oon ostamassa sun reseptikirjan heti, kun se ilmestyy! Ja kiitos siitä, että olet saannut minut ajattelemaan ruoasta (erityisesti herkuista)eritavalla. :)

 
5. huhtikuuta 2013 klo 19.20 , Blogger Kaisa Minni kirjoitti...

No voi, kylläpäs sua nyt inhottaa :D Anteeks jos oon inhottava XD JA IHANA! Kiitos paljon! Tuo tietohan inspiroi mua vielä inhottavammaksi >;) Ehkä mä joku päivä sellaisen teen. Netissä kun kaikki on niin helppoa, ei tarvitse ees kustantajia tai mitään. Ja eipä kestä :)

 
5. huhtikuuta 2013 klo 19.21 , Blogger Kaisa Minni kirjoitti...

Haha! It's a deal! ;) Hmm, hyvä pyyntö! Voin koittaa toteuttaa :D Ainakin silloin kun on aikaa jonkin verran :)

 
5. huhtikuuta 2013 klo 19.25 , Blogger Kaisa Minni kirjoitti...

Hmmm... toffeessahan on sellanen jännä "paistettu" maku tai sellane kärtsätty.. tuli vaan mieleen et siirapeissahan on vähän sitä samaa meininkiä.. hmm.. ja jääkaapista sattuu löytymään sokeritonta siirappia.. eihän toi nyt ihan mahdoton idea oo! :D toisaalta, proteiinijauhetta saattaa saada toffeen makuisena että jos sen käytön sallit niin toi saattais toimia! Ja pätkiksessä sama juttu, käyttäisin varmaan piparminttusuklaa protskujauhetta ;)

 
5. huhtikuuta 2013 klo 19.26 , Blogger Kaisa Minni kirjoitti...

Oi ihanaa! Juuri sinun ja muiden kaltaistesi mä toivonkin löytäväni mun blogiin!! :) ihanaa, että silmäsi on auenneet. Oon aina ajatellut että terveellisesti syöminen ei saa olla tylsää. Se ei vaan voi olla tylsää kerta ihmiset on tarkoitettu syömään niin! :D Ja kiitos :) Näillä jatketaan!

 
6. huhtikuuta 2013 klo 11.00 , Blogger Netta kirjoitti...

Löysin sun blogisi sattumalta pari päivää takaperin. Ja ei voi muuta sanoa, että tämän tapaista blogia oon kaivannutkin! Ihan täydellinen. Kaikki ruuat on terveellisiä, mutta hyviä ja isot plussat edustavista kuvista! Nyt viikonlopun kunniaksi oli pakko kokeilla puuroa, jonka päällä mangoa ja rahkaa sekä kiiviä. Oli niin hyvää!! Ja toi ben and jerry's- resepti. Voisin itkeä ilosta. Jatka samaan malliin ja mieluusti kuuntelen jotain henkilökohtaisemmista treenailuista ja tavoitteista :-)

 
6. huhtikuuta 2013 klo 13.01 , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Osaatko sanoa paljonko kaloreita syöt päivässä? Ja mitkä sun makrojakaumat on? :) missä suhteessa syy mitäkin ravintoainetta? Ja käytätkö rypsi- vai oliiviöljyä vai jotain muuta? :) olisi kiva saada sellainen postaus missä kerrot eri lähteitä kullekkin ravintoaineelle ! :) erityisesti siis mitä itse käytät. Myös sellainen postaus olisi kiva, jossa kerrot mitä merkkejä käytät raaka-aineissa ja mistä niitä ostat ! :)

 
6. huhtikuuta 2013 klo 13.03 , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Käytkö kuntosalilla vai teetkö lihaskunnon aina kotona? :)

 
6. huhtikuuta 2013 klo 15.07 , Blogger Paula kirjoitti...

Aivan ihania resptejä siulla! Suosittelin myös kuntoileville ystävilleni näitä siun sivuja, toivottavasti et pahastu :) Itse olen ainakin löytänyt niin paljon piristystä päivääni ruokaohjeittesi ansiosta, että en voi kylliksi kiittää :)

Minä myös olen tuleva reseptikirjasi omistaja tai kahviosi vakiokävijä, jos jomman kumman päätät joskus pistää pystyyn ;)

 
6. huhtikuuta 2013 klo 16.05 , Blogger Kaisa Minni kirjoitti...

Oi!! Ihanaa, kiitti hirmusesti kehuista! :) Ja tsekkaappa uusin postaus, kirjoitin juuri aiheesta!

 
6. huhtikuuta 2013 klo 16.06 , Blogger Kaisa Minni kirjoitti...

Moikka! Kirjoitin juuri postauksen aiheesta, käyhän tsekkaamassa! ;)

Käytän kaikkia öljyjä, mutta eniten oliiviöljyä ja maapähkinäöljyä. Ja kiitos postausideasa, pistetään korvan taa!

 
6. huhtikuuta 2013 klo 16.07 , Blogger Kaisa Minni kirjoitti...

Kirjoitin juuri aiheesta postauksen, käyhän tsekkaamassa !:)

 
6. huhtikuuta 2013 klo 16.08 , Blogger Kaisa Minni kirjoitti...

Oi, ihanaa! Oonkin miettinyt kuinka voisin saada uusia lukijoita, mutta kiva että te lukijat huolehditte siitä mun puolestani :D Kiitos paljon!

Ja ihan mahtavaa! Tässähän kohta täytyy pistää hihat heilumaan, alkaa ideoita ja inspiraatiota olla ihan liikaaa :D

 
16. elokuuta 2013 klo 20.21 , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Ei herrantähden, oon jo pitkään kyllä lukenut blogia, tehnyt puurot ja aamiasipizzat ja muut suolaiset ohjeitten mukaan namm ! Mutta nyt, ekaa kertaa uskaltauduin lähtee näihin makeisiin, tää porkkanakakku oli niin hyvää !! Voisin ylistää sut maasta taivaisiin mutta annampa vähän risujakin ;) tai kyseenalaistan, miksi useassa reseptissä onn proteiinijauhetta, luulin etä mennään puhtaalla linjalla ? Itse oon aina korvannut ne joten ei se ole mikään ongelma, mutta aina vähän kiehauttaa kun se vilahtaa reseptissä. Mutta jatka silti samaarataa @ terveisin minä, makunystyrät ja masu

 
17. elokuuta 2013 klo 22.41 , Blogger Nor Dufvelin kirjoitti...

Ah,nam! <3 tein mulle ja miehelleni tnä jälkkäriks! Hänkin tykkäsi kovasti vaikka on TODELLA nirso! Oon lukenu nyt viikon sun blogia ja kokeillu joka päivä jotain uutta reseptiäsi! Nyt pakko kokeilla kun oon mammalomalla niin on aikaa ja pitää saada raskauskilot karisee mutta silti tekee mieli herkutella ;)

 

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu